Fietsparkeergarage Koningin Julianaplein

Weefsel van de stad

Onder het Koningin Julianaplein in Den Haag, recht voor het centraal station, wordt één van de grootste fietsparkeergarages van Nederland gebouwd. In samenwerking met Studio Marsman ontwikkelde Silo een locatiespecifiek ruimtelijk concept dat een prettige en veilige ervaring biedt aan de duizenden dagelijkse gebruikers.

De toekomstige stadsentree station Den Haag Centraal – © Powerhouse Company

Onmisbare schakel

De trein en de fiets zijn in Nederland onlosmakelijk met elkaar verbonden. Gemiddeld komt 40 procent van de reizigers met de fiets naar het station. Op sommige stations is dit zelfs 70 procent. Een goede aansluiting tussen fiets en trein is een onmisbare schakel voor het stedelijke mobiliteitsnetwerk. Met ruimte voor meer dan 8.500 fietsen biedt de Gemeente Den Haag een servicegerichte en toekomstbestendige oplossing.

Vind je fiets terug

Het ontbreken van daglicht en zicht op de omgeving belemmert de oriëntatie in een ondergrondse ruimte, zeker waar sprake is van een repetitieve inrichting. Het beeldkwaliteitsplan van de stalling onder het Koningin Julianaplein heeft als doel de gebruikerservaring sterk te verbeteren. De geïntergreerde toepassing van licht en identiteit biedt een haast museale ervaring, laat de ruimte groter lijken en ondersteunt de intuïtieve oriëntatie. Zo vind je aan het eind van de dag makkelijker je fiets terug.

Morphing tessalations maken één geheel van de gevarieerde Haagse architectuurgeschiedenis.

Escheriaans stadslandschap

De architectuur van Den Haag, van oud tot nieuw, vormt de basis voor één doorlopende afbeelding op de gehele lichtwand die de stalling omsluit. Gevelelementen van iconische gebouwen zijn subtiel in elkaar verweven tot een ca. 1.040 vierkante meter groot stadslandschap met een Escheriaanse uitstraling. Als je erlangs fietst, ervaar je in een vloeiende beweging de skyline van de stad. Heb je meer tijd? Dan kun je de verschillende gebouwen gaan ontdekken.

Het ontwerp citeert oude gebouwen als de Ridderzaal, het Vredespaleis en het Gemeentemuseum, projecten van toparchitecten als Richard Meier, Bernard Tschumi, Hans Kollhoff, Cesar Pelli, KPF, Kraaijvanger, Rudy Uytenhaak, Benthem Crouwel Architects, MVSA, Zwarts & Jansma Architects en OD205, en projecten in ontwikkeling van Powerhouse Company, Jo Coenen en Patrick Fransen.

De fietsparkeergarage zal eind 2019 opgeleverd worden. De opening en in gebruikname volgt wanneer de eerste verdiepingen van de bovengrondse bebouwing ontworpen door Powerhouse Company zijn gerealiseerd. De woontorens, commerciële ruimten en het levendig plein zorgen samen met de ondergrondse fietsenstalling voor een gastvrije stadsentree en een betere aanblik van het station.

KlantMobilis/Gemeente Den HaagJaar2020CreditsStudio Marsman (architect)
Rene Toneman

Meer weten?

Bel of e-mail Rene