Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Hoe doorbreek je het taboe op schulden?

Een op de tien Nederlandse huishoudens heeft te maken met een problematische of risicovolle schuld. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vroeg EMMA en Silo een campagne te ontwikkelen om het taboe op schulden te verminderen. Maar wat is het taboe en hoe doorbreek je dat?

Stap over je schaamte heen

Er rust een groot taboe op het hebben van financiële problemen. We houden het daarom liever voor onszelf. Door schaamte zonderen mensen met schulden zich af en stapelen de geldzorgen zich op. De campagne beweegt mensen ertoe over hun schaamte heen te stappen. Juist door erover te praten zetten schuldenaren de eerste stap naar een oplossing.

Hoofdrol voor ambassadeurs

De sleutel in de campagne zijn echte mensen met een problematische schuld. Deze ambassadeurs hebben ervaren dat voor je schuld uitkomen, helpt om uit je schuld te komen. De ambassadeurs zijn geportretteerd door Jan Dirk van der Burg, Fotograaf des Vaderlands. Hij is als geen ander in staat hen als krachtige en oprechte personen vast te leggen. De foto’s laten zien dat het leven met een problematische schuld moeilijk is. Maar je mag ook trots zijn op hoe je daarmee omgaat.

Persoonlijke verhalen

“Schaam je niet voor je financiële problemen. Het kan iedereen overkomen,” aldus Anneke Sweep, een van de ambassadeurs. In de campagne staan echte persoonlijke verhalen centraal. Het schuldbedrag wordt bewust prominent in beeld gebracht. Ook dat maakt onderdeel uit van het doorbreken van het taboe. De reacties online laten zien hoe groot het taboe is: sommige mensen reageren afwijzend en negatief; anderen tonen hun respect.

Dagelijkse dilemma’s

De dilemma’s bij de portretten maken de dagelijkse worstelingen van schuldenaren duidelijk. Ze roepen herkenning op bij de primaire doelgroep – mensen in of op het randje van problematische schulden – en vergroten het begrip en bewustzijn van het algemene publiek. De pay-off Kom jij er uit? is een vraag aan de schuldenaar op de foto, maar ook aan de ontvanger. Iedereen kan immers in een schuld opbouwen.

Jan Dirk van der Burg heeft in de fotografie de juiste balans gevonden tussen trots en een rauwe eerlijkheid.

Lokale aanpak en landelijke uitrol

De campagne maakt deel uit van een landelijk programma waarin het ministerie samenwerkt met het Samenwerkingsverband Brede Schuldenaanpak. In dit verband zitten onder meer de Belastingdienst, gemeenten, UWV, SVB, NVVK, SchuldHulpMaatje, de Nationale Ombudsman, WRR en de Schuldeiserscoalitie. De communicatietoolkit biedt partners een laagdrempelige manier om de campagnestijl toe te passen binnen hun eigen lokale programma’s. Deze grassroots-aanpak zorgt voor meer impact.

Tijdens het congres ging Koningin Máxima in gesprek met de ambassadeurs.

KlantMinisterie van Sociale Zaken en WerkgelegenheidJaar2019CreditsEMMA (campagnestrategie), Jan Dirk van der Burg (fotografie)
Dennis Flinterman

Meer weten?

Bel of e-mail Dennis