Nationaal Militair Museum

Als de Russen komen

Door politieke inmenging, cyberspionage en militair machtsvertoon staat de relatie tussen Rusland en de Westerse wereld opnieuw op gespannen voet. De Koude Oorlog lijkt haast terug. Maar hoe verhouden de spanningen in de tweede helft van de 20e eeuw zich tot de situatie van nu?

Terug in de tijd

In de tentoonstelling ‘Als de Russen komen‘ in het Nationaal Militair Museum ervaren bezoekers hoe Nederland in de Koude Oorlog op scherp stond. Terug in de tijd van propaganda, protesten en de wapenwedloop. Silo ontwikkelde de mediastrategie en campagne-identiteit die samen met de programmering zorgt voor een duidelijke, coherente bezoekerservaring.

00:00/00:00

Alledaagse dreiging

Nog maar dertig jaar geleden was het een alledaagse dreiging: de Russen zouden komen. We wisten niet hoe of wanneer, maar als ze echt kwamen moesten er klaar voor zijn. Met nieuwsflitsen, bijzondere objecten en iconische muziek- en filmfragmenten beschouwt de ‘Als de Russen komen’ de gebeurtenissen vanuit politiek, militair en maatschappelijk perspectief. Na afloop besef je dat het een aantal keren echt kantje boord was.

Ongemakkelijk actueel.

De Volkskrant over ‘Als de Russen komen’

Spionage-dossier

De campagne roept de dreiging van de Koude Oorlog op en refereert aan de typerende beeldkwaliteit van de periode. De nostalgische stijl wordt benaderd door een grotendeels analoge manier van werken. Uit een rijke verzameling beeld uit ons collectief geheugen – atoomexplosies, vredesdemonstraties, alarmoefeningen en druk gesticulerende politici – zijn stills en fragmenten gedestilleerd. Door deze als collages bij en over elkaar te schuiven lijkt het alsof je dwars door een vertrouwelijk spionage-dossier kijkt.

De sfeer van de periode komt naar voren door de typografie, motion, audio en het gebruik van signaalrood.

Strategisch partnerschap

Silo heeft een langlopende strategische partnerschap met de Koninklijke Stichting Defensiemusea, de koepelorganisatie van het Nationaal Militair Museum in Soesterberg en de andere drie Nederlandse defensiemusea. Doel van de samenwerking is kwaliteit van de musea te benadrukken, de merkbekendheid te vergroten en meer bezoekers te trekken. Eerder maakte Silo ook de campagne voor de tentoonstelling over Willem van Oranje.

De tentoonstelling is ontworpen door Rogier Martens en gerealiseerd door Kloosterboer - foto: Wiebke Wilting

KlantNationaal Militair MuseumJaar2019
Dennis Flinterman

Meer weten?

Bel of e-mail Dennis