Rijksmuseum Boerhaave

Ontdek de wereld van de wetenschap

Een breed publiek warm maken voor een museum over wetenschap, hoe doe je dat? Silo ontwikkelde voor Rijksmuseum Boerhaave een strategie en visuele identiteit die intrigeert en uitnodigt tot ontdekken.

Een slimme projectie laat je aan den lijve ondervinden hoe een armoperatie eruit ziet. Foto: Raymond Rutting.

Impact van de wetenschap

Nog niet zo heel lang geleden was amputatie van een lichaamsdeel vaak de enige remedie tegen een infectie. Tegenwoordig kunnen we in het lichaam kijken zonder er in te snijden. In Rijksmuseum Boerhaave ervaar je op interactive wijze de impact van wetenschappelijke uitvindingen op ons leven van vandaag. Je ontdekt de anatomische tekeningen van Vesalius met een slimme projectie op je onderarm en kijkt ‘mee’ met Antoni van Leeuwenhoek door de allereerste microscoop.

This is one of the most important scientific and medical history collections in the world.

The Times , 10 mei 2013

Schatkamer van de wetenschap

De collectie van Rijksmuseum Boerhaave bevat de belangrijkste ontdekkingen uit de Nederlandse wetenschapsgeschiedenis. Na een grootscheepse verbouwing is het museum is niet langer chronologisch ingedeeld, maar op thema’s zoals de Gouden Eeuw en Ziekte & Gezondheid. Ook de naam veranderd: Boerhaave is nu een Rijksmuseum. Dit onderstreept het belang van het museum voor ons allemaal.

17e-eeuwse tekening van het anatomisch theater van de Universiteit Leiden
00:00/00:00

Het logo van Rijksmuseum Boerhaave kan wisselen van verschijningsvorm, al naar gelang de thematiek.

Veelzijdigheid en herkenbaarheid

Om de merkessentie te bepalen hebben we met het museum verschillende vragen beantwoord. Welk verhaal wil je als museum vertellen? Wie zijn je bezoekers en waar ligt je kracht? De uitdaging was om de variëteit van de collectie en veelzijdigheid van verhalen uit te dragen, maar ook herkenbaar te blijven bij het publiek. Vanuit de nieuwe merkstrategie ontwikkelde Silo communicatiemiddelen die goed aansluiten in iedere fase van de visitor journey.

Visuele experimenten

De nieuwe identiteit is dynamisch en benadrukt onderzoek en experiment. Het wetenschappelijke proces en het anders kijken worden verbeeld in visuele experimenten. We maken onder meer gebruik van 3D-software om een nieuwe licht te werpen op klassieke thema’s en beelden te transformeren en te vervormen.

Posters uit de openingscampagne van Rijksmuseum Boerhaave.

Het nieuwe logo is stevig en speels, eigenschappen die ook in de wetenschap tellen. Het laat zien dat er altijd meer te ontdekken valt, net zoals dat in het nieuwe museum het geval is.

Dirk van Delft , directeur Rijksmuseum Boerhaave

KlantRijksmuseum BoerhaaveJaar2017AwardsWood Pencil D&AD Awards 2018, Bronze Cube ADC Awards 2018, Merit ADC Awards 2018
Rene Toneman

Meer weten?

Bel of e-mail Rene