Op weg naar vernieuwd Universiteitsmuseum Utrecht

Het Universiteitsmuseum Utrecht (UMU) bevindt zich midden in een ambitieuze vernieuwing. Het museum krijgt een meer open, duurzame en flexibele opzet. Als bezoeker maak je actief kennis met wetenschappelijk onderzoek en onderzoekers in heden en verleden. Tijdens een museumbezoek word je zelf een onderzoeker!

Silo werkt al geruime tijd samen met het UMU op het gebied van merkstrategie, identiteit en communicatie. De nieuwe merkidentiteit van het museum is reeds in gebruik genomen. Nu de verbouwing van het museum – naar ontwerp van De Zwarte Hond – is afgerond, zijn we gestart met de ontwikkeling van wayfinding, signage en publieksbeleving in het entreegebied.

Met een bezoekersaantal van 74.000 in 2015 is het UMU een bekend museum in de regio Utrecht en vormt het de verbindende factor tussen wetenschappelijk onderzoek van de universiteit en het brede publiek. Het museum geldt als de schatbewaarder van het Utrechts academisch erfgoed. In de volksmond staat het UMU ook wel bekend als het museum met de tuin: de Oude Hortus. Het museum en de tuin zijn beide ingebed in de universiteit met ieder een eigen doelgroep.

Het vernieuwde museum gaat in 2023 open voor publiek.

Rene Toneman

Meer weten?

Bel of e-mail Rene