Albert Heijn

Storytelling in de supermarkt

Vroeger kende de kruidenier al z’n klanten. En vice versa. Hoe zorg je als winkelier in deze tijd van snelle boodschappen, zelfbediening en thuisbezorging voor een binding je klanten? De glazen pui en wanden van de Albert Heijn XL bij het Zaans Medisch Centrum vormen een canvas waarop de inspirerende lokale geschiedenis van het bedrijf wordt verbeeld.

Ondernemende historie

Voor inwoners van de Zaanstreek is het bekend verhaal: Albert Heijn die op 21-jarige leeftijd een kleine kruidenierszaak opende in Oostzaan en vervolgens uitbouwde tot het grootste supermarktconcern van Nederland. De ondernemende historie van Albert Heijn is onlosmakelijk verbonden met het industrieel en cultureel erfgoed van de streek.

AH tijdlijn met onder meer de eerste winkel (1887), eigen productie koekjes, wijnbottelarij en de introductie van de zelfbedieningswinkels.

Stap in de wereld van Albert Heijn

Uit het ruim 125-jarige bestaan van Albert Heijn selecteerde Silo hoogtepunten voor verrassend, leuk én lekker beeldverhaal. In de handgetekende illustraties herken je de kwaliteitsproducten waar de supermarkt om bekend staat – wijn, koffie, koekjes en verse groenten, maar ook de gevel van een van de eerste winkels. Tussen de illustraties zijn wetenswaardigheden over Albert Heijn verwerkt.

Samen Zaans

De Zorgboulevard heeft als doel een brug te slaan tussen ziek en gezond. Met verse producten en innovatieve concepten wil Albert Heijn XL klanten inspireren tot een gezonde levenstijl. Onder de noemer ‘Samen Zaans’ trekt Albert Heijn op met vier lokale ondernemers die ambacht, kennis, persoonlijke aandacht en beleving van hun product hoog in vaandel hebben staan.

Liever met de trap

Liever met de trap

In het trappenhuis naar de parkeergarage loop je door een klein dorpje met typische Zaanse huisjes opgebouwd uit groente en fruit. Door middel van de ruimtelijke identiteit stimuleert Albert Heijn zijn klanten om de trap te nemen in plaats van de lift. Daarnaast ondersteunen de illustraties de oriëntatie en het respectvol gebruik van het trapportaal.

Een gebiedsidentiteit die verbindt

De Albert Heijn XL is onderdeel van een kleine gezondheidszorgwijk rondom het Zaans Medisch Centrum met bijbehorende gezondheidszorg en retail. Bezoekers, patiënten, personeel en bewoners kunnen zo een ziekenhuisbezoek combineren met boodschappen doen. Door de herkenbare ruimtelijke identiteit van het ziekenhuis door te vertalen naar de supermarkt is het hele gebied van een samenhangende uitstraling voorzien.

KlantAlbert Heijn/InterbuildJaar2019CreditsMike Bink (fotografie)
Rene Toneman

Meer weten?

Bel of e-mail Rene