

Unilever Benelux
Aan het werk in Unilever City
Magnum, Dove, Robijn en Unox: merken die we allemaal kennen, en onderdeel van multinational Unilever. Voor het nieuwe Unilever Benelux hoofdkantoor ontwikkelde Silo een spatial branding strategie die de verscheidenheid van de merken viert, maar ook verbindt. Het resultaat is een inspirerende kantooromgeving die bijdraagt aan een sterke organisatieidentiteit voor Unilever.

Spatial branding met strategisch belang
De merken en producten van Unilever zijn op strategisch niveau verbonden door gedeelde waarden en purpose. Het ingenieuze beeldmerk dat op alle producten staat maakt dit zichtbaar. Het hoofdkantoor is de ultieme locatie om deze strategie te vertalen in de ruimtelijke omgeving. Het interieur straalt verbondenheid uit: je ervaart de thema’s die Unilever het belangrijkst vindt.




Kantooromgeving als een stad
Mecanoo ontwierp het interieur als een bruisende stad. Het multifunctioneel kastensysteem zorgt voor organisatie in de collection of brands en vormt de gevel van een centrale straat met daaraan wijken voor de verschillende afdelingen.
Wanden zijn voorzien van reliëfs uitgevoerd in vilt van gerecyclede PET, aansluitend bij de ambitie van Unilever om de hoeveelheid nieuw plastic in verpakkingen radicaal te verminderen. Uitsnedes en verrassende combinaties logofragmenten geven de reliëfs een abstracte uitstraling.



Licht en schaduw in de reliëfs van logofragmenten
Tijdslijn als plattegrond
De verschillende verhalen van de merken en de geschiedenis van Unilever zijn uitgewerkt in een immense beeldverhaal dat overal in het interieur terugkomt. Unilever City is bevolkt door honderden unieke karakters die de herkenbare producten tot leven laten komen. Belangrijke innovaties uit het verleden, legendarische campagnes en ambities op het gebied van duurzaamheid: de illustratie is een ultieme conversation starter.

Unilever City masterplan





In de illustratie vormt iedere divisie een eigen wijk waarin een veelheid aan personages en verhalen te ontdekken is
Iedere divisie zijn eigen hub
Speciale brand hubs voor de verschillende divisies – Beauty & Personal Care, Home Care, Refreshment, Foods en Food Solutions – vormen store-fronts met een eigen sfeer en uitstraling. Hier worden klanten ontvangen, kan je informeel overleggen en worden producten gepresenteerd en getest. De bekende merken staan in de brand hubs op een voetstuk.





De wayfinding voor Unilever is ook ontleent aan het grid van het interieur


KlantUnilever BeneluxJaar2020CreditsMecanoo (architect), Mike Bink (fotografie), Illustratie ontwikkeld in samenwerking met Senne Trip & Megan Vos / Knetterijs
