

Zaans Medisch Centrum
Merkidentiteit voor vernieuwend ziekenhuis
Na jarenlang ontwikkelen en bouwen opende eind januari 2017 het volledig nieuwe Zaans Medisch Centrum: een gastvrij, vernieuwend en betrouwbaar ziekenhuis waar patiënten en bezoekers zich welkom voelen en waar medewerkers graag werken. Deze waarden zijn terug te vinden in de architectuur, het interieur, en ook de visuele communicatie.

Zorgsector in beweging
De zorgsector is in beweging. Patiënten nemen meer regie, en de relatie tussen specialist en zorginstantie verandert. Er ontstaat meer concurrentie en nieuwe samenwerkingsverbanden. Kwaliteit wordt voor patiënt en specialist transparanter, en beperkt zich al lang niet meer tot medische zorg alleen. Ook een heldere, eenduidige communicatiestijl draagt bij aan de beleving van een ziekenhuisbezoek.

Aangescherpt profiel
De nieuwbouw vormde de aanleiding tot het aanscherpen van de profilering, strategie en organisatie. Samen met het Zaans Medisch Centrum ontwikkelde Silo een nieuwe huisstijl en logo, als ook een reeks toegankelijke brochures, leaflets, kantoorcorrespondentiemiddelen, het magazine ‘Uw Zorg’, advertorials en posters.







Grafische interpretaties van cellen, organen, hersenen, botten, spieren en bloed vormen de bouwstenen waarmee ingewikkelde thematieken toegankelijk gemaakt wordt.


Zorg +
Het basisidee achter de visuele identiteit is in één begrip samen te vatten: Zorg +. Hiermee wordt niet alleen duidelijk gemaakt dat het Zaans Medisch Centrum extra goede zorg verleend. Ook innovatie op medisch gebied en een grote verbondenheid met de Zaanse bevolking zijn belangrijke onderscheidende waarden. Deze komen tot uiting in de visuele identiteit.


Healing environment
Voor het nieuwe Zaans Medisch Centrum ontwikkelde Silo naast de corporate identiteit, een onderscheidende ruimtelijke identiteit en de bewegwijzering. De ruimtelijke omgeving van het ziekenhuis is een ‘healing environment’ die een bijdrage levert aan het herstel van patiënten. Bezoekers voelen zich er welkom, het personeel kan er optimaal functioneren en iedereen weet eenvoudig en zelfstandig zijn bestemming in het gebouw vinden.

KlantZaans Medisch CentrumJaar2017CreditsThijs Wolzak (fotografie), Mecanoo (fotografie)
